Kuželočelní převodovky KTM
typ : KTM
Velikost : 3 – 7
Převodový poměr : „i“ = 5,9 – 300
Výkon: 0,37 – 30 kW
Kroutící moment: 100 – 2500 Nm
Informace o výrobku
Koncepce
Vlastní koncepce převodovek, navržená konstrukční kanceláří výrobce byla propracována s pomocí výpočetní techniky a kvalitními specializovanými výpočtovými programy. Výpočetní technikou (CAD) je provedena
i výkresová a průvodní dokumentace. Výsledkem je výrobek s optimálními rozměry a funkčními parametry.
Kompaktnost
Integrované ozubení umožnilo zmenšit rozměry převodovky. Přesnost opracování ozubení snižuje vznik vibrací a zaručuje tichý chod.
Přizpůsobivost požadavkům zákazníka
Velké množství kombinací vstupních a výstupních hřídelí a přírub umožňuje použití převodovek TOS téměř pro všechny požadované případy pohonu.
Variabilita
Tvar převodovky umožňuje snadné připojení ke všem druhům zařízení.
Jemné odstupňování převodů
Sestavení převodů a jejich jemné odstupňování od i = 5,9 umožňuje přesnou volbu potřebných výstupních otáček.
Motory
Převodovky jsou standardně osazeny motory SIEMENS.
Povrchová úprava
Převodovky jsou opatřeny základním nátěrem a nastříkány polyuretanovým lakem. U převodovek KTM je lakováním sjednocena i barva osazeného motoru.
Mazání
Soukolí převodovek je mazáno syntetickým olejem. Standardní olejová náplň byla vyrobena ve spolupráci s ÖMV.
Plynulá změna otáček
Při požadavku plynulé změny otáček, stálosti otáček nebo stálosti točivého momentu osazujeme převodovky KTM frekvenčními měniči SIEMENS (https://www.siemens.cz).
Typové označení výrobku
Převodovka je jednoznačně určena typovým označením. V objednávce je proto nutné uvádět úplné označení číselným kódem dle uvedeného vzoru. Při objednávce je možné použít objednací formulář uvedený v kapitole 12., ve kterém lze upřesnit i odlišné požadavky oproti dodávanému standardu.
Typ
KTM označení kuželočelních převodovek vyráběných v TOS ZNOJMO
Označení:
Je dáno velikostí 3 – 7 tabulka 2.1.
Velikost | Třístupňové (KTM_3) označení |
Ø výstupního (dutého) hřídele |
---|---|---|
KTM 33 | 33 | Ø 30 (35) |
KTM 43 | 43 | Ø 40 |
KTM 53 | 53 | Ø 50 |
KTM 63 | 63 | Ø 60 |
KTM 73 | 73 | Ø 70 |
Poloha skříně
tvar a provedení převodové skříně umožňuje použití převodovky v různých provozních polohách, zobrazených v tabulce 2.2. Polohu udávají kódová čísla 1. – 6.
Tabulka 2.2
Provedení vstupu:
- s čepem na vstupu
- s osazeným elektromotorem
- bez osazeného elektromotoru s přírubou IM 3641 FT** (IM B14 FT** ) – menší příruba B14 A
- bez osazeného elektromotoru s přírubou IM 3641 FT** ( IM B14 FT** ) – větší příruba B14 B
- bez osazeného elektromotoru s přírubou IM 3041 ( IM B5 )
Rozměry přírub a jejich kombinace s převodovkou udává tabulka 8.2 a 8.3.
Provedení výstupu:
- Provedení s plnou hřídelí vlevo kap 7.1
- Provedení s plnou hřídelí vpravo kap. 7.1
- Základní provedení s dutou hřídelí kap. 7.2
- Provedení plná hřídel s výstupní přírubou vlevo kap. 7.3
- Provedení plná hřídel s výstupní přírubou vpravo kap. 7.3
- Provedení dutá hřídel s výstupní přírubou vlevo kap. 7.4
- Provedení dutá hřídel s výstupní přírubou vpravo kap. 7.4
Převod „i“
dle jednotlivých typů určených v tabulce výkonů
Typové označení elektromotoru a jeho výkon P1:
dle tabulky 8.1. nebo výkon elektromotoru P1 dle tab. 6.1.(viz. Výkonové parametry)
Příklad určení typu
a) kuželočelní převodovka | KTM X X X X X |
b) velikost převodovky 5 | KTM 5 X X X X |
c) třístupňový převod | KTM 5 3 X X X |
d) vodorovná poloha osy hřídele, motor vodorovně dle tab 2.2 | KTM 5 3 1 X X |
e) s elektromotorem | KTM 5 3 1 2 X |
f) bez upevňovací příruby na výstupu | KTM 5 3 1 2 1 |
g) převod i = 121,9 | i = 121,9 |
h) osová výška elektromotoru a výkon 90, 4 pólový, výkon 1,5 kW | 90 4, 1,5 kW |
Doplňující požadavky je možno uvádět v objednacím listu.
Správnost volby parametrů převodovky lze ověřit dle kapitoly 4 – návrh velikostí převodovky.
Montážní provedení
Kuželočelní převodovky KTM jsou dodávány s elektromotorem podle požadavku zákazníka, nebo v provedení
s volným koncem hřídele, nebo v provedení s dutou vstupní hřídelí, v rozměrech podle IEC.
Pokud je požadováno provedení KTM bez osazeného motoru, je nutné do objednávky uvést průměr hřídele elektromotoru a rozměr příruby (průměr roztečné kružnice upevňovacích otvorů). Při volbě motoru odkazujeme uživatele na kapitolu „Elektromotory” kde jsou uvedeny kombinace výkonu, otáček, výšky osy podle IEC a další rozměry elektromotorů. Podrobné informace o elektromotorech získáte ze samostatného katalogu výrobce elektromotorů.
Jmenovité výkony
V tabulce jsou uvedeny maximální hodnoty výkonů a jim odpovídající hodnoty výstupních kroutících momentů, které jsou schopny převodovky přenášet. Tyto hodnoty jsou stanoveny pro rovnoměrné zatížení převodovky bez rázů – pro provozní součinitel Sm=1, při jmenovitých otáčkách n1=1400 min-1.
Tab. 5.1.
Výkonové parametry
V tabulce jsou seřazeny převodovky podle převodu pro daný výkon hnacího elektromotoru. Pro jmenovitý výkon a otáčky elektromotoru n1=1400 ot/min je stanoven výstupní kroutící moment M2 a výstupní otáčky n2, servisní faktor Sf a přípustné radiální zatížení dutého výstupního hřídele Fr .
Tabulka 6.1. Výkonové tabulky převodovek KTM
Rozměrové parametry [MM]
Elektromotory
Montážní polohy motoru – standardní umístění svorkovnice je v poloze 1. Jinou polohu svorkovnice motoru je nutno uvést v objednávce jako zvláštní požadavek.
Kapitola elektromotorů poskytuje základní technické a rozměrové údaje motorů s osovou výškou 56 až 160 dodané výrobcem elektromotorů Siemens Mohelnice. Pro doplňující nebo podrobnější technické informace si vyžádejte samostatný katalog výrobce motorů.
Tvar– přírubový IM 3041 (IM B5), IM 3641 FT**, IM 3641 FT**)- patkopřírubové IM 2081 (IM B35)- všechny montážní tvary podle IEC 34-7 code I/II
Montážní rozměry– v souladu s IEC 72 / DIN 42673
Krytí– IP 55
Tabulka 8.2 Rozměrové parametry motorů [mm]
Typ | přírubový motor – rozměry v mm | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
výška osy |
AC | HF | HG | L | LA | LB | LD | LG | LK | M | N | P | S | T | D | E | F | G | GD |
71 | 139 | 88,5 | 111 | 240 | 9 | 210 | 63,5 | 75 | 32 | 130 | 110 | 160 | 10 | 3,5 | 14 | 30 | 5 | 11 | 5 |
80 | 156,5 | 95,5 | 120 | 272,5 | 10 | 232,5 | 63,5 | 75 | 32 | 165 | 130 | 200 | 12 | 3,5 | 19 | 40 | 6 | 11 | 6 |
90S | 173,6 | 105,5 | 128 | 331 | 10 | 281 | 79 | 75 | 32 | 165 | 130 | 200 | 12 | 3,5 | 24 | 50 | 8 | 15,5 | 7 |
100L | 196 | 78 | 129 | 327,5 | 11 | 312,5 | 102 | 120 | 42 | 215 | 180 | 250 | 14,5 | 4 | 28 | 60 | 8 | 20 | 7 |
112M | 219,5 | 91 | 142 | 393 | 11 | 333 | 102 | 120 | 42 | 215 | 180 | 250 | 14,5 | 4 | 28 | 60 | 8 | 24 | 7 |
132S | 259 | 107 | 164 | 454 | 12 | 374 | 128,5 | 140 | 42 | 265 | 230 | 300 | 14,5 | 4 | 38 | 80 | 10 | 24 | 8 |
132M | 259 | 107 | 164 | 454 | 12 | 374 | 128,5 | 140 | 42 | 265 | 230 | 300 | 14,5 | 4 | 38 | 80 | 10 | 33 | 8 |
160M | 314 | 127 | 191 | 588 | 13 | 478 | 160,5 | 165 | 54 | 300 | 250 | 350 | 18,5 | 5 | 42 | 110 | 12 | 33 | 8 |
160L | 314 | 127 | 191 | 588 | 13 | 478 | 160,5 | 165 | 54 | 300 | 250 | 350 | 18,5 | 5 | 42 | 110 | 12 | 37 | 8 |
180 | 364,0 | 81 | 262 | 670 | 13 | 560 | 157 | 152 | 300 | 250 | 350 | 18,5 | 5 | 48 | 110 | 14 | 42,5 | 9 | |
200 | 402 | 164 | 300 | 720 | 15 | 610 | 196 | 260 | 350 | 400 | 18,5 | 18,5 | 5 | 55 | 110 | 16 | 48,8 | 10 |
Typ | přírubový motor – rozměry v mm | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tvar IM B5 | Tvar IM B14T.. menší | Tvar IM B14T.. větší | |||||||||||||||||
výška osy |
vel.př. | M | N | P | S | T | LA | vel.př. | M | N | P | S | T | vel.př. | M | N | P | S | T |
71 | FF130 | 130 | 110 | 160 | 10 | 3,5 | 9 | – | – | – | – | – | – | FF100 | – | – | – | – | – |
80 | FF165 | 165 | 130 | 200 | 12 | 3,5 | 10 | FT100 | – | – | – | – | – | FF130 | 130 | 110 | 160 | M8x20 | 3,5 |
90S | FF165 | 165 | 130 | 200 | 12 | 3,5 | 10 | FT115 | – | – | – | – | – | FF130 | 130 | 110 | 160 | M8x20 | 3,5 |
100L | FF215 | 215 | 180 | 250 | 14,5 | 4 | 11 | FT130 | 130 | 110 | 160 | M8x20 | 3,5 | FT165 | 160 | 130 | 200 | M10x24 | 3,5 |
112M | FF215 | 215 | 180 | 250 | 14,5 | 4 | 11 | FT130 | 130 | 110 | 160 | M8x20 | 3,5 | FT165 | 160 | 130 | 200 | M10x24 | 3,5 |
132S | FF265 | 265 | 230 | 300 | 14,5 | 4 | 12 | FT165 | 160 | 130 | 200 | M10x24 | 3,5 | – | – | – | – | – | – |
132M | FF265 | 265 | 230 | 300 | 14,5 | 4 | 12 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
160M | FF300 | 300 | 250 | 350 | 18,5 | 5 | 13 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
160L | FF300 | 300 | 250 | 350 | 18,5 | 5 | 13 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
180 | FF300 | 300 | 250 | 350 | 18,5 | 5 | 13 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
200 | FF350 | 350 | 300 | 450 | 18,5 | 5 | 16 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
Tabulka 8.3 Možnost osazení převodovky motorovou přírubou
motor | 71 | 80 | 90 | 100 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
d.hřídele | 14 | 19 | 24 | 28 | ||||||||
IEC | B14A | B14B | B5 | B14A | B14B | B5 | B14A | B14B | B5 | B14A | B14B | B5 |
rozm.přír. | M=85 | M=115 | M=130 | M=100 | M=130 | M=165 | M=115 | M=130 | M=165 | M=130 | M=165 | M=215 |
KTM 33 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ||
KTM 43 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | |||||
KTM 53 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | |||||
KTM 63 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | |||||
KTM 73 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ |
motor | 112 | 132 | 160 | 180 | 200 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
d.hřídele | 28 | 38 | 42 | 48 | 55 | ||||||
IEC | B14A | B14B | B5 | B14A | B14B | B5 | B14A | B14B | B5 | B5 | B5 |
rozm.přír. | M=130 | M=165 | M=215 | M=165 | – | M=265 | – | – | M=300 | M=300 | M=300 |
KTM 33 | |||||||||||
KTM 43 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ||||||
KTM 53 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | |||||
KTM 63 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | |||||
KTM 73 | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ | ♦ |
Mazání
Mazání ozubených soukolí a ložisek je nezbytné pro zabezpečení spolehlivé funkce převodovky po celou dobu její životnosti. Vhodným mazáním se dosáhne vysoké účinnosti, podstatné omezení opotřebení a tichý chod. Převodovky KTM jsou standardně plněny kvalitním syntetickým olejem, který tvoří životnostní náplň. Skříně převodovek pak nemusí být opatřeny plnícími, kontrolními a vypouštěcími otvory. Informativní množství mazací náplně pro jednotlivé velikostí udává tabulka 10.1.
Tab. 10.1.
množství oleje [ l ] | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
typ | Poloha 1 | Poloha 2 | Poloha 3 | Poloha 4 | Poloha 5 | Poloha 6 |
KTM 33 | 0,7 | 1,4 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
KTM 43 | 1,6 | 2,9 | 2,4 | 2,2 | 2,6 | 2,6 |
KTM 53 | 1,8 | 5,2 | 4,2 | 3,9 | 4,2 | 4,2 |
KTM 63 | 2,5 | 9,6 | 8,5 | 7,6 | 7,5 | 7,5 |
KTM 73 | 7,5 | 19,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 |
Doporučujeme použití syntetických maziv, která standardně dodáváme, ale je možné i použití minerálních olejů. Vhodné mazací náplně (rovnocenné ekvivalenty od různých výrobců) jsou uvedeny v Tab. 10.2.
Tab. 10.2.
minerální oleje | syntetické oleje | |||
---|---|---|---|---|
teplota okolí | -10 oC – +50 oC | -10 oC – +50 oC | ||
typ zatížení | normální | těžké | normální | těžké |
Agip | Blasia 220 | Blasia 320 | Blasia S | |
Aral | Degol BG 220 | Degol BG 320 | Degol GS 220 | |
Castrol | Alpha SP 220 | Alpha SP 320 | Alpha SH 220 | |
ESSO | Spartan EP 220 | Spartan EP 320 | ||
Klüber | Lamora 220 | Lamora 320 | Syntheco HT 220 | |
Mobil | Mobilgear 632 | Mobilgear 634 | SHC 630 | |
Shell | Omala EP 220 | Omala EP 320 | Omala HD 220 | |
OMV | Ole HST 220 EP | Ole HST 320 EP | Unigear S 75 W-90 | |
Optimol | Optigear BM 220 | Optigear BM 320 | Optigear A 220 | |
Total | Carter EP 220 | Carter EP 320 | ||
Paramo | Paramol CLP 220 | Paramol CLP 320 |
Pro střední a lehčí provoz a nižší teplotu okolí jsou uváděné minerální oleje ve viskózní třídě ISO-VG 220; pro těžký provoz a vyšší teplotu okolí pak ve viskózní třídě ISO-VG 320.
Výměna mazací náplně se provádí u minerálních olejů po prvních 400 provozních hodinách a pak po každých 4000 provozních hodinách.
Upozornění
Syntetické a minerální mazací prostředky se nesmí míchat. Také míchání syntetických produktů různých výrobců může být problematické. Při změně druhu nebo značky mazacího prostředku, musí být převodovka bezpodmínečně vyčištěna.
Příslušenství
Výstupní hřídel
Do dutého hřídele lze nasunout jedno- nebo oboustrannou výstupní hřídel.
Hřídel jednostranná
Hřídel oboustranná
Typ KTM | A | A1 | Ø Dh7 | Ø D1 | L | L1 | EV | C | Z1 | Z2 | F |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KTM 33 | 112 | 216 | 35 | 45 | 178 | 281 | 60 | 5 | M12 | M12 | 10 |
KTM 43 | 138 | 260 | 40 | 46 | 228 | 352 | 80 | 10 | M16 | 12 | 12 |
KTM 53 | 165 | 302 | 50 | 58 | 265 | 402 | 90 | 10 | M16 | 14 | 14 |
KTM 63 | 185 | 350 | 60 | 68 | 305 | 470 | 110 | 10 | M20 | M20 | 18 |
KTM 73 | 250 | 442 | 77 | 88 | 410 | 602 | 140 | 20 | M20 | M20 | 20 |
Hřídelové spojky
Převodovky KTM je na zvláštní požadavek zákazníka možno vybavit na výstupu (popř. na vstupu) vhodným typem hřídelové spojky pro vyrovnání radiálního, axiálního a úhlového přesazení hřídele, prokluzovou spojkou pro omezení přenášeného kroutící momentu, popř. volnoběžkou, nebo i kombinací pružné spojky s prokluzovou a pružné spojky s volnoběžkou.
Reakční rameno
Typ KTM | A | B | C | Ø D | F | G | J | Ø H | Ø E |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KTM 33 | 200 | 65 | 298 | 80 | 14 | 24 | 6 | 8,4 | 100 |
KTM 43 | 230 | 65 | 330 | 90 | 14 | 24 | 6 | 11 | 110 |
KTM 53 | 300 | 85 | 425 | 110 | 16 | 26 | 8 | 17 | 142 |
KTM 63 | 350 | 105 | 500 | 140 | 25 | 30 | 8 | 17 | 175 |
KTM 73 | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
Skladování, uvedení do provozu, údržba
Skladování
Při expedici od výrobce jsou vnější funkční povrchy krátkodobě chráněny před atmosférickou korozí konzervačním nástřikem. Má-li být převodovka uskladněna nebo delší dobu mimo provoz, je nutné, v závislosti na okolním prostředí, ochranu opakovat. Při dlouhodobém skladování musí být převodovka naplněna olejem v množství uvedeném v kapitole „mazání„.
Skladovací prostor musí být pokud možno bezprašný a suchý. Teplota skladovacích prostor má být od 0 do 40 oC. Doporučujeme jedenkrát za 3-4 měsíce pootočit výstupní hřídelí minimálně o jednu otáčku.
Převodovky musí být přepravovány a uskladněny v montážní pozici.
Montáž, uvedení do provozu
Při instalaci převodovky nutno dodržet:
– převodovku montovat na rovnou opracovanou plochu;
– součásti nasunuté na hřídel zajistit proti uvolnění;
– chránit převodovky před extrémními povětrnostními vlivy;
– pravidelnou kontrolu olejové náplně, dle potřeby doplnit;
– při zátěži s rázy použít ochranné spínače a přetěžovací spojky. Při zanedbání tohoto opatření může dojít k poškození převodovky;
– spojované hřídele souosé a spojky montovat podle příslušného návodu k použití od dodavatele spojek;
– odstranit jakékoliv překážky toku vzduchu a zdroje tepla z blízkosti převodovky.
Hřídelové těsnění
Dobrý provoz převodovky ovlivňuje také správná funkce a stav hřídelového těsnění. Životnost hřídelového těsnění je ovlivněna velmi významným způsobem teplotou kontaktního okolí, potenciálními chemickými reakcemi, které se vyskytnou mezi složkami materiáu těsnění a maziva. Náhrada hřídelového těsnění se provádí pokud je poškozeno a nesplňuje svoji funkci.
Fotogalerie
Výkresy a 3D modely
Výkresy převodovek KTM20A, motor IEC 80
Převodovka KTM20A, motor IEC 80, příruba motoru M=100, provedení U | ||
---|---|---|
ktm20a-80-100-u.dwb | ktm20a-80-100-u.exe | |
ktm20a-80-100-u.dwg | ktm20a-80-100-u.step.zip | |
ktm20a-80-100-u.dxf | ktm20a-80-100-u.sldprt | |
Převodovka KTM20A, motor IEC 80, příruba motoru M=115, provedení U | ||
ktm20a-80-115-u.dwb | ktm20a-80-115-u.exe | |
ktm20a-80-115-u.dwg | ktm20a-80-115-u.step.zip | |
ktm20a-80-115-u.dxf | ktm20a-80-115-u.sldprt | |
Převodovka KTM20A, motor IEC 80, příruba motoru M=130, provedení U | ||
ktm20a-80-130-u.dwb | ktm20a-80-130-u.exe | |
ktm20a-80-130-u.dwg | ktm20a-80-130-u.step.zip | |
ktm20a-80-130-u.dxf | ktm20a-80-130-u.sldprt |